Головна » Статті » Методична діяльність » Робота з обдарованими |
3.Розвиток творчих здібностей учнів на уроках і в позаурочний часЗа останні роки інтерес до проблеми творчості значно зріс, а в умовах закладів нового типу він є особливо актуальним. Я працюю над проблемною темою: «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках і в позаурочний час». І це дало мені змогу побачити наскільки талановиті мої учні, зрозуміти, наскільки велике їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому метою своєї роботи бачу: шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей гімназистів домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості. Учитель - творець гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи, артистизм, поетичність мови, талант у спілкуванні з дітьми. Урок літератури повинен викликати колективне художнє переживання і обмін естетичними емоціями, дати імпульс внутрішній роботі думки учнів, підготувати до діалогу з письменником. Як досягнути цього? Формування творчої людини засобами художньої літератури насамперед передбачає:
Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Урок літератури є співтворчість вчителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому я вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності. До методів і способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:
Виходячи з цього твердження, моделлю такої роботи має стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх». Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції людини, світобачення як засіб пізнання світу через творче сприйняття і практичне перетворення діяльності. Тому все більшого значення набуває розвиток таких властивостей особистості, які дають можливість творчо використати здобуті знання. Творчість як процес має певні етапи: 1) Підготовчий період. Створення проблемної ситуації, постановка проблеми, її аналіз; 2) Процес вирішення проблеми; 3) Період творчого процесу - інсайт (осяяння) - результат активності підсвідомих сил. Узагальнюючі етапи творчої діяльності:
Вдосконалюючи технологію навчального дослідження, на уроках використовуємо створений нами дослідницький цикл, який включає такі етапи: накопичення фактів, висунення гіпотези, перевірка істинності, побудова теорії, вихід в практику. Така форма організації навчального процесу ставить учнів в умови, близькі до умов наукової роботи, що найкраще сприяє розвитку творчих здібностей. Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, використання цікавих аналогій, створення ситуацій емоційного переживання, метод відкриття, створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види творчо-розвивальних технологій:
Творча діяльність, як правило, «починається із проблеми або запитання, із подиву, здивування, із суперечності». Усвідомлення суперечностей викликає проблемні ситуації, у результаті яких формується проблема. Тому одним із найбільш частіше використовуваних мною підходів, для створення творчого завдання, є створення парадоксальної ситуації. Парадоксальність ситуації формується шляхом спеціального провокування, яке викликають суперечності. Така властивість творчого завдання отримала назву «латентність». (Під латентністю розуміють: суперечності між змістом завдання та наявним в учня досвідом вирішення, наявними знаннями; багатоплановість вирішення). На уроках літератури такі суперечності можуть виникнути між первісним суб'єктивним враженням і об'єктивним змістом твору; суперечності, що притаманні самому конфліктові твору; в оцінюванні твору різними письменниками, критиками тощо. У такий спосіб проблемне викладання включає такі фрагменти діяльності учнів і вчителя, як організація проблемної ситуації і формування проблем, індивідуальне або групове рішення проблем учнями, перевірка отриманих рішень, а також систематизація, закріплення і застосування знову придбаних знань у теоретичній і практичній діяльності. В умовах функціонування такої системи різні види навчальної діяльності реалізуються на уроках відповідних типів, які дають учням змогу брати активну участь у навчальному процесі, виробляти вміння самостійно набувати знання, узагальнювати, порівнювати, робити висновки, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях. Нестандартний урок заставляє учнів активно переживати, включатися в роботу, співпрацювати з учителем, тобто проявляти якості, необхідні для творчої діяльності. У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути. Тому, на своїх уроках, я постійно підтримую творчість. Так на уроках у 5 класі використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, літературні екскурсії, уроки - КВК, уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературних задач за змістом твору, оформлення книжечки чи газети із власними віршами або творами, що вивчаються, інсценізації). На уроках узагальнення проводимо парад літературних героїв. Широко застосовуються і такі види нестандартного уроку, як мандрівка, знайомство, усний журнал, застереження. Декілька прикладів з досвіду. Урок-мандрівку доцільно проводити в середніх класах. Особлива атмосфера загадковості, бажання зрозуміти вчинки героя панує на уроках-подорожах. Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові технології можна замінити діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками - конференціями, семінарами, програмами, дискусіями чи диспутами з розв'язанням проблемних задач. Фіналом може стати урок - захист власних проектів. Надзвичайно цікаві творчі конференції, на яких учні доповідають про свої дослідження. Уроки-диспути як активізація мислення учнів, виховання культури спілкування. Головна мета уроку-диспуту - розв'язання складних морально-філософських питань. На початку уроку кожен учень отримує пам'ятку для учасника диспуту. Пам'ятка учасника диспуту. 1. Виступай тоді, коли маєш , що сказати. 2. Говори, що думаєш, думай, що говориш. 3. Чітко й лаконічно висловлюй власну думку. 4. Поважай опонента, не перекручуй його думок і слів. 5. Май мужність визнати свою поразку у словесному двобої, якщо доведена хибність твого твердження. 6. Аргументуй свою думку точними фактами й цитатами з твору. 7. Пам'ятай, що наш диспут - літературний, намагайся осягнути позицію автора. З метою досягнення атмосфери співробітництва, відкритості, взаємоповаги, наголошую, що кожен учень має право висловити власну думку, навіть якщо вона не збігається з думками інших. У таких уроках пізнання істини беруть участь усі учні. Початок розмови повинен бути обов'язково емоційним, налаштовувати на небайдуже обговорення питань, запалювати вогник до полеміки. Так під час уроку-диспуту учням пропонується для обговорення такі питання:
Під час полеміки виникають нові запитання:
Такі хвилини живого, безпосереднього спілкування з дітьми особливо цінні, бо саме тоді відкривається їхній багатий внутрішній світ, пробуджується особисте «я», бажання творити. Як засвідчує моя практика, ефективність диспуту визначається такими умовами:
За таких умов диспут:
4.Обдаровані діти -майбутнє кожної нації.
У статті досліджується аксіологічні домінанти сучасної освіти, зокрема поняття "творчість" як пріоритетна цінність освіти. У цьому контексті розглядається креативний підхід, що полягає у максимальній орієнтації педагогів на творче начало у навчальній діяльності, введення діалогічності на противагу монологічності, проектуванні і супроводі розвитку творчо обдарованої особистості. Вона має бути здатна використовувати здобуті знання для конкурентноспроможної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя, що сприятиме інноваційному розвитку суспільства. Також розглядається поняття педагогічної творчості вчителя початкових класів та зазначається, що вона входить як складова до педагогічної майстерності, яка розглядається як досконале, творче виконання вчителем професійних функцій на рівні мистецтва. Результатом цієї діяльності є створення оптимальних соціально- психологічних умов для розвитку особистості обдарованого учня. Ключові слова: творчість, обдарованість, молодший школяр, життєтворчість, фасилітатор, творчий учитель. Входження глобалізованого світу в еру інформаційного суспільства супроводжується інтеграційними процесами, збільшенням інформаційних потоків. Одним із найважливіших ресурсів суспільства стає його інтелектуальний, творчий, духовний потенціал, отже успіху досягнуть насамперед високоосвічені інтелектуально потужні нації – народи глобального світобачення і культури. Затребуваною в будь-якій галузі суспільства є лише інноваційна людина, тобто людина з інноваційним типом мислення, інноваційною культурою і здатністю до інноваційного типу діяльності. Така людина має бути здатною сприймати зміни, творити зміни, жити у постійно змінюваному середовищі — нові знання, нові ідеї, нові технології, нове життя. В освіті ведеться інтенсивний пошук нових підходів, моделей, які були б здатні задовольнити актуальні і перспективні потреби як окремої людини, так і суспільства знань, створювати високі технології, що ставлять людину та її взаємодію зі світом у центр уваги, спираються на гуманістичні цінності, враховують її індивідуальні особливості, обдарування. В такому контексті професійне вдосконалення педагогічних кадрів є однією з найважливіших умов модернізації освіти. При цьому наукове знання дедалі більше набуває статусу духовного пошуку, з частково вузькопрофесійної діяльності перетворюється на смисложиттєву орієнтацію . Відбувається переосмислення у галузі філософії освіти, оновлюється зміст, організаційні форми, методи та засоби професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема майбутніх учителів початкових класів. У сучасній освіті найважливішими цінностями стає не тільки дитина, а й педагог, здатний до розвитку задатків, таланту і всього того, чим наділила її природа, соціального захисту, збереження індивідуальності (О. Савченко). У багатьох країнах посилюються пошуки шляхів підготовки творчого педагога, здатного здійсню- вати фасилітацію, супровід, діагностику, проектування і розвиток обдарувань дитини, яка в майбутньому стане активним перетворювачем світу на засадах гуманності, здійснюватиме саморозвиток протягом життя. Проблема виявлення і навчання обдарованих дітей вимагає сьогодні від учителя вміння працювати в творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно удосконалювати професійну діяльність, опановувати специфічні знання, технології, бути відкритим до інновацій. Пріоритетним є розвиток професійної майстерності майбутнього вчителя початкових класів, його підготовки до розкриття індивідуального потенціалу кожної дитини у класі. Проблема підготовки творчого педагога до розвитку здібностей та обдарувань дітей привертає остіннім часом увагу дослідників. У кандидатських дисертаційних дослідженнях приділено увагу проблемі розробки педагогічних умов підготовки учителя до роботи з музично обдарованими дітьми; підготовці майбутнього вчителя початкових класів до розвитку інтелектуальної обдарованості учнів , організаційно-педагогічним умовам розвитку готовності вчителя до роботи з обдарованими дітьми (Г. У докторській дисертації О.Антонової розкрито теоретко- методологічні засади навчання обдарованих студентів у педагогічних університетах. Разом із тим у цих дослідженнях не акцентовано увагу на роль учителя саме старших класів у розвитку обдарованості школярів в умовах масової школи. Актуальність вибору теми нашого дослідження зумовлена рядом протиріч: – невідповідність між соціальною потребою в інтелектуально-творчій еліті та реальним станом професійної підготовки випускників вищих навчальних закладів; – протиріччям між потребою виховання нової генерації педагогічних кадрів, здатних виявляти і розвивати здібності та обдарування дитини і відсутністю системи їх підготовки до роботи з обдарованими учнями в умовах масової школи. На мою думку, саме творча особистість учителя відіграє важливу роль у розвитку обдарованості учнів та дозволяє забезпечити ефективний розвиток різних видів дитячих обдарувань в умовах масової школи, сприятиме повноцінному розкриттю індивідуальних особливостей учнів з метою самореалізації кожного учасника навчального процесу. Разом із тим незважаючи на визнання творчої діяльності основою прогресу людства (адже розвиток суспільства – це послідовність творчих актів індивідуального або суспільного значення), сучасний учитель іноді залишається інструментом закріплення і відновлення існуючих соціальних структур, формування "людини знаючої", замість того, щоб плекати людину дослідницько-інноваційного типу з розвиненими творчими здібностями, активну, ініціативну, здатну опанувати ще не існуючі знання, змінювати своє життя на краще. Дитина, яка не бачить перед собою зразка творчого вчителя, існує переважно у світі лінійних алго- ритмів, певних стереотипів, діє за інерцією, що позбуває особистість вільної творчості у просторі багато- варіантності та альтернативності, у площині власної відповідальності за реалізацію свого призначення. На думку В. Кременя, в освіті досі діє своєрідна адміністративно-командна система, в основі якої оцінювання кількісних характеристик формально засвоєних результатів навчального процесу. І що більше дитина навантажена якимись знаннями і більше їх зможе, часто механічно, відтворити при контролі, то успішнішим вважається процес навчання. А тим часом взаємозв'язок між засвоєними знаннями і творчим розвитком особистості є недостатнім. З поля зору вчителя часто випадає саме розвиток і саморозвиток дитини, її особистісне самодостатнє становлення. У результаті після закінчення відповідного рівня освіти отримуємо людину формально освічену, носія певної суми знань, але недостатньо особистісно розвинену, нездатну проявити в житті й діяльності усі свої потенційні можливості. Суспільство, що має критичну масу таких людей, неспроможне до динамічного інноваційного розвитку, що якраз і визначає нині місце кожної нації під сонцем. Мною було виявлено наступні проблеми сучасної освіти взагалі та школи зокрема, які суттєво шкодять повноцінному розвитку обдарованого учня: – освіта дивиться не у майбутнє, а перетворилася на підготовку до минулого життя; – освіта – консервативна сфера, освітяни дуже повільно змінюють погляди, переконання; – освіта хворіє на "пострадянський синдром" (за нас думають інші; мені що, більше всіх треба? і т.д.); – незацікавленість регіональних керівних органів освіти реальними проблемами школи (синдром "теплого крісла"); – депресивні настрої освітян (усе одно я один нічого не зроблю; за копійки, що я отримую, я викладатися не збираюся); – шкільний ландшафт у стилі "ретро" (парти стоять, як верстати на фабриці в той час, як весь світ вчиться комунікації один з одним і т.д.); – рядовий освітянин не має зв’язку зі світовою освітою (в результаті освітяни варяться в "українському борщі", не уявляючи, що є інші страви). Крім того: – більшість дітей не мають бажання відвідувати школу, а частина негативно ставиться до вчителів; – найкращі випускники (відмінники) не можуть реалізувати себе у житті, виявляються безпорадними при розв’язуванні нестандартних життєвих завдань; – за всесвітнім моніторингом якості освіти Україна, як і більшість пострадянських країн, посідає останні місця, оскільки не вчать застосовувати теоретичні знання на практиці; – у школі не вчать вчитися протягом життя, діяти у нестандартних ситуаціях; – школа перевантажує учнів, шкодить здоров’ю, викликає "шкільний невроз", не має глибокої психологічної підтримки обдарованих учнів. – школа не може успішно протидіяти агресивному впливу стандартності (будь як усі), безініціативності, бездуховності, низькому рівню творчості, культури. Досліджуючи питання розвитку творчих обдарувань молодших школярів, ми дійшли висновку, що традиційна система навчання часто призводить до так званої "освітньої травми" дітей, коли більшість учнів по завершенні навчання розучуються творити, відходити від стереотипів; вони мислять шаблонно та стикаються зі значними труднощами при розв’язуванні завдань творчого типу, а отже, неадаптовані до успішної самореалізації у сучасному світі. За даними психологічних та педагогічних досліджень (О. Кульчицька, Л. Масол, О. Мелік-Пашаєв та ін.), навчально-виховний процес у школі зорієнтований переважно на розвиток лівої півкулі мозку, яка, за теорією функціональної асиметрії мозку, забезпечує роботу раціонально-логічного мислення, обробляє інформацію алгоритмічно, лінійно. Це значною мірою знижує діяльність правої півкулі, яка відповідає за емоційно-образне, інтуїтивне, холістичне опрацювання інформації та забезпечує творчий характер мислення людини. Життя ж, як відомо, пропонує нам задачі перважно відкритого, творчого типу нерідко з багатьма невідомими. На думку багатьох вчених, дитина за своєю сутністю – творець і дослідник (А. Давиденко, О. Савенков, О. Савченко, В. Салєєв, О. Мелік-Пашаєв, та ін.). Невтомна жага нових вражень, допитливість, постійний потяг до спостережень та експериментувань – важливі риси дитячої поведінки. Видатний педагог-гуманіст В.О.Сухомлинський стверджував, що дитині треба дати радість натхнення, Життєвий шлях – це життя, свідомо побудоване і практично прожите особистістю на основі розуміння сенсу життя і свого місця в ньому .Предметом творчості стає не тільки зовнішній, а й внутрішній світ людини, коли вона будує власне життя відповідно до певного морального позитивного задуму, що має особистісний смисл, котрий у кінцевому результаті збігається з загальнолюдським. Таким чином життєтворчість педагога починається з самопробудження, орієнтації на вищі, універсальні цінності. Український вчений І. Єрмаков, один із розробників наукових та практичних засад педагогіки життєтворчості, стверджує: "Кожна дитина – проект світу. І несе вона в собі особливу місію. У цих глибоких за змістом словах закладено суть педагогіки життєтворчості, яка спрямована в XXI ст., коли перед людством постає завдання – створити собі нову сутність, оскільки бути людиною – означає стати нею, і це – нескінченний процес самотворення" . З огляду на це педагогіка життєтворчості має вихід на глобальні процеси зміни світогляду зростаючої особистості на основі її саморозвитку як суб’єкту культури, творця і проектувальника свого життя, а отже, і майбутнього нашої держави. Роль учителя в цьому процесі є надзвичайно важливою. Він виступає фасилітатором, (facilitate – полегшувати, допомагати, сприяти) творчого розвитку зростаючої особистості, передбачає пробудження і підтримка уваги до світу; стимулювання художньої уяви; здібності створювати виразні образи; робити усвідомлюваними задуми, почуття, оцінки самої дитини; допомагати отримувати виразні можливості з матеріалу – кольору, інтонації, жесту, слова; створення для всіх дітей, незалежно від рівня розвитку їх здібностей, оптимальні умови для розкриття їхнього потенціалу; віра в унікальність, неповторність, самобутність дитини. Позиція творчого педагога в такому контексті у навчальному процесі відрізняється від класичної позиції педагога-керівника навчальним процесом. Як стверджував академік Щетинін, "учитель навіть права не має подумати, що учень не знає, виключає слова "я не знаю", замінюючи їх на "я не встиг пізнати", оскільки був глибоко переконаний, що віра окриляє, а критика вбиває найцінніше – почуття власної гідності". Учитель-фасилітатор розуміє, що головною ознакою обдарованості можуть стати не наявність досягнень, а стійка потреба у заняттях мистецтвом. Як казав видатний письменник ХХ століття Томас Манн – "Талант – це потреба". Потреба втілювати в образах, "довіряти" образам найбільш важливий, ціннісно значимий зміст свого життя. Фасилітація вчителем творчого розвитку молодшого школяра передбачає можливість "дозріти", побути просто дитиною, якій, для того щоб вирости в творчо обдарованого дорослого, треба пройти поступовий шлях самопізнання. Завданням творчого вчителя також є здійснення пошуку ефективних шляхів спільної роботи сім’ї і школи, уміння залучати до процесу розвитку обдарованості батьків, координувати свої дії .
Фотоматеріали
| |
Переглядів: 4514 | |
Всього коментарів: 0 | |