Головна » Статті » Методична діяльність » Робота з обдарованими |
Урок З
Тема: ІВАН КАРПЕНКО-КАРИЙ "СТО ТИСЯЧ".ПРОБЛЕМА ГРОШЕЙ У СУСПІЛЬСТВІ НА ОСНОВІ П'ЄСИ "СТО ТИСЯЧ"
Урок - психологічне дослідження Обладнання: 1.Портрет І.К.Тобілевича. 2.Опорна схема. З.Костюми для учасників театральної вистави. 4.Сигнальні картки. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. 2.Повторення.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА "ХТО КМІТЛИВІШИЙ" Умови: Ставлю запитання по черзі кожному ряду (як у грі "Щасливий випадок"). Кожен за правильну відповідь отримує сигнальну картку. Переможець визначається за більшою кількістю карток і серед команд, і персонально. Перша команда.
Друга команда. 1.Як звали сестру і братів Тобілевича? (Микола Садовський, Панас Саксаганський, Марія Садовська-Барілотті). 2.Яке звання мав батько Карпенка-Карого? (дворянське). 3.Як навчався Іван у школі? (дуже добре). 4.У скільки років хлопець почав працювати? (у 14). 5.Скільки дітей мав І.Тобілевич? (четверо). 6.Як називався хутір, де постійно жив письменник? (Надія). 7.З якою актрисою прауював Тобілевич у театрі? (Марією Заньковецькою). 8.Хто сказав про Тобілевича: « Росія втратила поліційного пристава, Україна зискала великого актора Карпенка-Карого?» (І.Франко). 9.Де помер Карпенко-Карий? ( у Берліні ). 10.Кому належать слова :»Худобу ганять в церкву гріх.Блажен чоловік іже скоти милує?» (Герасим). 11.Із скількох дій складається п'єса «Сто тисяч»? (чотирьох ). 12.Яку назву мала п'єса «Сто тисяч» спочатку? («Гроші»).
II.Вступна частина. Учитель: Вільям Шекспір (англійський поет і драматург ) порівнював життя із театром, Г.Гауптман (німецький письменник ) - з ланцюгом, У.Брауннел (американський критик ) - зі сходинками, І.Гончаров (російський письменник ) - з боротьбою. Життя також утотожнюється з такими поняттями як рулетка, океан, дорога, поле, свічка. - А які асоціації викликає слово "життя" у вас? На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про життя театральне,драматичне. Ш.Оголошення теми, мети, епіграфа.
Світ подібний до театру: Щоб грати в нього успішно І з похвалою, Беруть ролі з здібністю. Г.Сковорода.
Мета: опрацювати зміст комедії, з'ясувати згубний вплив грошей на головних героїв п'єси. 1.Виклад матеріалу. Бесіда. 1 .Яка історія назви п'єси? Відповідь:"Все взято із життя, яке вирувало навколо нас", - Софія Тобілевич. 2.Хто є головним героєм п'єси? Відповідь:Герасим Никодимович Калитка. З.А що є головним героєм? Відповідь:Те, навколо чого вертиться весь сюжет: гроші.
Учитель: на дошці опорна схема.
4.Що означає слово Калитка? Відповідь:Гаманець, набитий грошима.
Учитель: З'ясуємо, яка ж середина Калитки - гаманця. Учитель: Знімає по черзі прикріплені частини слова, під якими прихована інша схема.
І.Мета життя - збагачення. 2.Відношення до членів родини. З.Взаємини з друзями, знайомими. 4.Стосунки з наймитами. 5.Шахрайські махінації.
На кожну частину припадає 1 пункт плану - характеристики головного героя Герасима Калитки. Учні читають підготовлені цитати вдома до кожного пункту. 1.Прагнення до збагачення - основний зміст життя Калитки. "Ох земелько, свята земелько - Божа ти донечко! Як радісно тебе загрібати докупи в одні руки.... Приобрітав би тебе без ліку... Глянеш оком навколо - усе твоє... і все то гроші, гроші, гроші..." "Не спиться мені, не їсться мені....Ай кусочок же: Двісті п'ятдесят десятин... Прямо, як іржа, точить мене ця думка! Де їх взять?...Де?..." Навіть уві сні:"Гро-о-оші!...Кругом, кругом усе моє... Не дам, не дам, не дам". Калитку розірве грошвою... Отоді я вам покажу, як хазяйнувать! Я не буду панувать, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю! Ідеш день - чия земля? Калитчина!...Ідеш два - чия земля? Калитчина! Ідеш три - чия земля? Калитчина!...Диханія спирає..." Діти роблять висновок, що гроші потрібні Калитці тільки заради ще більших грошей.
Учитель: але можливо ця людина добре відноситься до членів своєї родини, і хоч вони живуть у достатку?
2 .Відношення до членів родини. Романа весь час підганяє: "А ви чого тут збіглись, роботи нема, чи що?...Худобу ганять в празник гріх. Параска. Що ж тобі більше коней жаль, ніж жінки? -Скотина гроші коштує....То ти, а то коняка...От якби ви вдвох з Мотрею крумера попотягали, то інша річ... Параска. ...Бий, бодай би тобі руки посохли! І замолоду з синяків не виходила, бий і на старість!... Висновок роблять учні. Калитка дружини не любить, не поважає. Сина має за простого робітника. Родичі йому потрібні лише для того, щоб більше збагатитися.
3.Взаємини з друзями, знайомими. До кума, який прийшов позичати грошей: "Хіба у мене банк, чи що? Хто ж тепер, куме, не лупить! Лупи та дай...Продай воли -бери гроші...Не віддаси грошей - давай воли, бо тож мої, я вже їх купив, я вже не буду править грошей, а воли давай. Так надійніше. "Я не такий дурень, щоб мене обманули. Я обману хоч кого, мене чорта лисого обманить хто."
4.Стосунки з наймитами. "Та де воно там рано? Вони надолужать: то вмиваннячком, то взуваннячком, або як почнуть Богу молитися, то й сонце зайде. Хоч би ж молилось, а то стоїть собі, чухається та шепче собі губами, аби простояти більше без роботи. Вже ж я їм і отче наша даю! Як затоплю, то зараз і на землі"... "І тобі не гріх? Неділя свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обід а попостиш хоч раз у тиждень. Однеси хліб назад..." "А вони ...тілько й думають: їсти і спать - і жеруть, і жеруть, як з немочі, а сплять, як мертві." "Не треба мені ні доброго хліба, ні доброго борщу, бо чим краще спече, а смачніше зваре, тим більше робітники з'їдять."
5. Шахрайські махінації. "Хіба послухать єврейчика, піти на отчай, купить за п'ять тисяч- сто тисяч фальшивих..." "Єврей - то діло, а копач - морока!" "Люди самі уміють робити гроші краще від чорта."
Учитель: виявляється, немає нічого у душі святого у цій людині. Чи був він таким замолоду? Як ви вважаєте? Хто з героїв п'єси на кого схожий? Учні дають відповідь, що Калитка в молодості - це Роман, який в майбутньому стане таким же глитаєм, як і його батько. Учитель підводить дітей до висновку, що в усьому причина -ненаситна жадоба до збагачення.
V.Інсценізація уривку з комедії.
Побачивши на власні очі, який Калитка в житті, діти ще більше переконуються в тому, що все у житті Калитки підпорядковане грошам та їх накопиченню.
Врешті-решт діти складають схему.
Зав'язується дискусія. Але врешті діти доходять до висновку, що гроші потрібні в суспільстві для того, щоб жити, навчатись, збагачуватись духовно. Але ні в якому разі не можна перетворюватися на рабів грошей.
VI.Підсумок уроку. VІІ.Домашнє завдання. Підготуватися до написання твору в класі на одну з тем: "Хижацька натура Герасима Калитки"; «Згубність влади грошей над людиною».
| |||
Переглядів: 1455 | |
Всього коментарів: 0 | |